Na "Symmetrical AWD" będący podstawą konstrukcji samochodów Subaru, składa się zamontowany wzdłużnie z przodu, poziomy, przeciwsobny silnik SUBARU BOXER, oraz również prawie całkowicie symetryczny układ napędowy – skrzynia biegów wraz z przednim dyferencjałem i półosiami o jednakowej długości, umieszczony w osi samochodu wał napędowy biegnący do tylnego dyferencjału, a wreszcie tylna przekładnia główna i tylne półosie, również o równej długości. Właśnie owo kompletne rozwiązanie skutkuje stabilnością samochodu, który staje się przez to bezpieczny, ale przede wszystkim efektywny i skuteczny w swych drogowych zachowaniach. Przedstawiona wyżej konfiguracja układu napędowego jest tradycją firmy Subaru od momentu, gdy ok. czterdzieści lat temu wyprodukowała ona swój pierwszy samochód z napędem 4WD. Konstrukcja tamta, Subaru Leone 4WD, była w rzeczywistości pierwszym masowo produkowanym, osobowym (a nie terenowym lub luksusowo – sportowym) samochodem z napędem czterech kół. Przez czterdzieści lat nie zmieniło się jedno – cały układ napędowy, począwszy od poziomego, przeciwsobnego silnika aż do tylnej przekładni głównej z jej mechanizmem różnicowym, umieszczony jest w jednej prostej linii, w osi podłużnej samochodu. Drugą charakterystyczna cechą układu Symmetrical AWD jest to, że zamontowany jest on najniżej jak to możliwe, a zarazem przesunięty maksymalnie do tyłu. W efekcie środek ciężkości całego samochodu znajduje się wyjątkowo nisko i blisko geometrycznego środka samochodu. To umożliwiło ograniczenie - bez nadmiernego usztywniania zawieszenia - niechcianych bocznych przechyłów samochodu występujących na zakrętach oraz wzdłużnych przechyłów podczas hamowania i przyspieszania. Efektem końcowym jest stabilne zachowanie Subaru w każdych warunkach drogowych, dobra trakcja układu 4WD, a przy tym komfortowe pokonywanie nierówności. Żaden z tych elementów nie musiał paść ofiarą kompromisu, zatem można było osiągnąć wyjątkowe zadowolenie z jazdy, i kierowcy i pasażerów.
Symmetrical AWD stosowane przez Subaru realizowane jest w praktyce przez kilka różnych systemów, zależnie od modelu auta i wersji układu napędowego.