SUBARU BOXER

        Firma Subaru jest przekonana, że silnik z poziomo i przeciwsobnie ustawionymi cylindrami (termin "boxer" lub po prostu "bokser", jest częściej używaną nazwą tej właśnie konfiguracji silnika) to optymalne rozwiązanie, pozwalające na osiągniecie najwyższego zadowolenia kierowcy. W układzie tym tłoki skierowane są parami dokładnie w przeciwne strony, a więc płaszczyzny, w których pracują, rozchylone są o 180 stopni, zaś wał korbowy znajduje się dokładnie w centrum tego układu. Z tego, że każda para tłoków silnika przeciwsobnego zawsze wykonuje ruchy w przeciwnych kierunkach, wynika bardzo ważny fakt – siły bezwładności takiej pary tłoków samoistnie się równoważą, a zatem układ korbowo – tłokowy przekazuje na zewnątrz znacznie mniej drgań, niż ma to miejsce w silnikach o innym układzie cylindrów. W rezultacie silnik w układzie bokser pracuje z wyjątkowo małymi oporami wewnętrznymi w każdym zakresie obrotów wału korbowego i nie wymaga stosowania dodatkowych urządzeń czy mas wyważających, a to z kolei powoduje, że reaguje on na naciśnięcie gazu wyjątkowo szybko, przynosząc kierowcy szczególną satysfakcję.
        Kolejną zaletą silnika przeciwsobnego jest to, że jego długość i wysokość są znacznie mniejsze niż odpowiadającej mu jednostki np. w układzie rzędowym. Ponadto zwarta konstrukcja pozwala na skuteczne zastosowanie lekkiego materiału – aluminium – do budowy jego kadłuba. W efekcie jednostka jest sztywna i lekka, a poza tym może być zamontowana w komorze silnikowej w ten sposób, że jej środek ciężkości znajduje się bardzo nisko. Skutkuje to korzystnym wyważeniem całego samochodu – jego środek ciężkości znajduje się również nisko i nie jest nadmiernie przesunięty do przodu. Symetryczna budowa silnika i jego symetryczne ustawienie w osi podłużnej auta powodują także, że auto pozostaje idealnie wyważone w płaszczyźnie poprzecznej do jego osi.
        Wszystkie te czynniki skutkują stabilnym, bezpiecznym, a przede wszystkim przynoszącym satysfakcję zachowaniem auta na drodze.

        SUBARU BOXER DIESEL

        Jednostka o nazwie SUBARU BOXER DIESEL jest pierwszym na świecie silnikiem wysokoprężnym w układzie przeciwsobnym, przeznaczonym do produkowanych seryjnie samochodów osobowych. Dotychczas godzono się, że przystosowanie dowolnego silnika benzynowego do pracy według obiegu Rudolfa Diesla wymagało jego solidnego wzmocnienia, a więc także zwiększenia masy. Tymczasem silniki SUBARU BOXER konstruowane były zawsze jako wyjątkowo sztywne, zatem przystosowanie ich do cyklu Diesla nie wymagało pod tym względem szczególnych zabiegów.
        Podstawową zmianą było dostosowanie głównych wymiarów silnika. Subaru tradycyjnie w swych czterocylindrowych silnikach benzynowych stosowało tłoki o średnicy 92 mm, a ich skok wynosił 75 mm. W silniku wysokoprężnym korzystniejsza jest bardziej zwarta komora spalania i większy skok tłoka, zatem zdecydowano się na wymiary 86 mm x 86 mm. Silnik wysokoprężny Subaru, tak jak i benzynowy, ma szesnaście zaworów i napęd rozrządu w układzie DOHC. Zastosowano zasilanie systemu common rail (zasobnikowe) i turbosprężarkę ze zmiennym ustawieniem kierownic spalin. W efekcie otrzymano wyjątkowo sprawną jednostkę wysokoprężną, której charakter pracy nie odbiega od sportowych odczuć wiązanych tradycyjnie z benzynowymi silnikami Subaru. Natomiast gdy chodzi o wymiary i masę – silnik SUBARU BOXER DIESEL jest nawet krótszy od wyjściowej jednostki benzynowej, a jego masa pozostała podobna, nawet mimo pojawienia się dość ciężkiej turbosprężarki. Wysokoprężna jednostka Subaru charakteryzuje się wszystkimi przymiotami typowymi dla silników tej klasy – znacznym momentem obrotowym od bardzo niskich obrotów wału, niewielkim zużyciem paliwa i równie małą emisją CO2. Ma jednak dodatkowe zalety, wynikające z jej "przeciwsobnej" budowy – pracuje płynnie, nie generuje drgań i jest cicha, umożliwiając jednocześnie dzięki wysokiemu momentowi i znacznej mocy maksymalnej żywe, wręcz sportowe przyspieszanie. Można więc powiedzieć, że poziomy, przeciwsobny układ sprawdził się wyjątkowo dobrze właśnie w silniku wysokoprężnym.

        Podwójny układ AVCS - Active Valve Control System

        (stosowany w silnikach SUBARU BOXER – sześciocylindrowym 3.6, czterocylindrowym 2.5 turbo oraz 2.0/2.5 nowej generacji)

        System ten zmienia, przy pomocy hydraulicznych siłowników umieszczonych w kołach zębatych napędzających wałki rozrządu, odpowiednie czasy otwarcia i zamknięcia zaworów. Siłowniki te, sterowane olejem, którego ciśnienie zależy od danych dostarczanych przez szereg czujników i od aktualnych parametrów pracy silnika, zmieniają w pewnych granicach kątowe położenie wałka rozrządu wobec jego koła zębatego. System dąży do takiego ustawienia kątów rozrządu, by zoptymalizować pracę silnika pod względem emisji szkodliwych składników spalin oraz uzyskiwanego momentu obrotowego.
        Określenie "podwójny" AVCS oznacza, że funkcja ta dotyczy oddzielnie zaworów dolotowych i wylotowych. W silnikach benzynowych najnowszej generacji, siłowniki AVCS wałków sterujących zaworami dolotowymi wyposażono w innowacyjną blokadę, pozwalającą ustawiać nie tylko dwa skrajne, ale też (w zależności od stanu pracy silnika) trzecie, pośrednie ustawienie kątów rozrządu.

        i-AVLS czyli i-Active Valve Lift System

        (stosowany w wolnossących silnikach SUBARU BOXER 2.5 SOHC)

        Jest to hydraulicznie sterowany system, w którym jeden z dwóch zaworów dolotowych każdego cylindra współpracuje z dwoma różnymi krzywkami rozrządu. Przy niskich prędkościach obrotowych zawór ten unoszony jest przez krzywkę o małym wzniosie i ograniczonym czasie otwarcia. Przyspiesza to przepływ ładunku i powoduje jego znaczne, korzystne zawirowanie w komorze spalania. Przy dużych prędkościach obrotowych uruchamiany hydraulicznie trzpień blokuje krzywki rozrządu w ten sposób, że oba zawory dolotowe jednego cylindra otwierane są tą samą krzywką o dużym wzniosie i "długich" prawie sportowych czasach otwarcia. W efekcie silnik charakteryzuje się płynną pracą przy niskich obrotach oraz obciążeniu, oraz nie ograniczoną sztucznie, wynikającą z dużego napełniania cylindrów wysoką mocą przy wysokich obrotach wału korbowego. Kierowca odczuwa to jako przyjazną, elastyczną pracę silnika, który przy delikatnej jeździe staje się bardzo ekonomiczny, a wykorzystywany w pełni ma wysoką moc.