W Subaru, wierzymy w ideę kompletnego bezpieczeństwa (All-Around
Safety). Dlatego stworzyliśmy system EyeSight*1. Zachowuje się on jak
cyfrowa „druga para oczu”, która obserwując drogę, na podstawie
trójwymiarowego obrazu (z kamery stereoskopowej), czuwa nad
bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Obraz ten jest przetwarzany pod
kątem wykrywania różnorakich obiektów (inne pojazdy, piesi*2,
motocykliści i rowerzyści) na drodze, uwzględniając także ich prędkość
poruszania się i odległość od Twojego Outbacka. Kiedy system wykryje
potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a w sytuacji
krytycznej nawet zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji. Wszystko po to,
abyś prowadząc Outbacka, czuł się jeszcze bezpieczniej.
EyeSight posiada szereg funkcji, które działają w dwóch obszarach:
asysty kierowcy, które mają wzmagać uwagę prowadzącego samochód; oraz
zapobieganiu wypadkom, interweniujące w momentach zagrożenia, w ten
sposób, by nie doszło do kolizji.
Asysta kierowcy
Adaptacyjny tempomat
Adaptacyjny
tempomat, funkcja systemu EyeSight, oprócz „tradycyjnej” funkcji
zwykłego tempomatu, ma za zadanie utrzymanie zadanego dystansu od
pojazdu poprzedzającego. Gdy stereoskopowa kamera wykryje inny pojazd
przed naszym, adaptacyjny tempomat dostosuje naszą prędkość (a tym samym
odległość), sterując zachowaniem silnika, skrzyni biegów i hamulców.
Funkcja adaptacyjnego tempomatu działa w zakresie prędkości od 0 do 180
km/h. Została zaprojektowana do pracy na autostradach, drogach szybkiego
ruchu i podobnych. Ponieważ jedną z funkcji adaptacyjnego tempomatu
jest nie tylko rozpoznawanie prędkości i odległości od poprzedzającego
pojazdu, ale także działania jego świateł STOP, sprawdza się on bardzo
dobrze w szosowej jeździe typu „stop – go”, istotnie zwiększając komfort
podczas długich podróży.
Asystent pasa ruchu
Funkcja
asystenta pasa ruchu działa dwojako. Jeśli przy prędkości powyżej 50
km/h zaczniesz (nieumyślnie, na przykład pod wpływem zmęczenia)
wyjeżdżać poza krawędź swojego pasa ruchu, EyeSight ostrzeże Cię
sygnałem dźwiękowym i informacją na wyświetlaczu, abyś powrócił na
właściwy pas – jest to funkcja Lane Departure Warning. Gdy natomiast,
pod wpływem zmęczenia czy dekoncentracji, przy prędkości powyżej 60
km/h, Twój pojazd zacznie „pływać” wewnątrz pasa ruchu, uaktywni się
podobne ostrzeżenie, tym razem dla funkcji Lane Sway Warning.
Informacja o ruszeniu poprzedzającego pojazdu
Jeżeli
Twój Outback zatrzyma się za pojazdem poprzedzającym (np. na
światłach), a następnie ten pojazd odjedzie, EyeSight ponagli Cię przy
pomocy sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu, dając Ci znak,
że możliwa jest kontynuacja jazdy.
Zapobieganie wypadkom
Przedkolizyjne hamowanie awaryjne
Funkcja
przedkolizyjnego hamowania awaryjnego wykrywa zagrożenie kolizją z
pojazdem lub inną przeszkodą przed Twoim samochodem i działa w 3
etapach. Najpierw, EyeSight ostrzega kierowcę przy pomocy sygnału
dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu o zagrożeniu. Jeśli kierowca
nadal nie reaguje, EyeSight uruchomi wstępne hamowanie, a następnie, w 3
etapie – hamowanie awaryjne. W każdym z 3 etapów działania funkcji
przedkolizyjnego hamowania awaryjnego, kierowca cały czas może
samodzielnie próbować uniknąć zderzenia – na przykład poprzez próbę
ominięcia przeszkody lub hamowania awaryjnego. W takiej sytuacji,
EyeSight uruchomi odpowiednie podsystemy*3, aby jak najlepiej pomóc w
uniknięciu zagrożenia kolizją.
collision.
Antykolizyjne zarządzanie przepustnicą
Jeśli
samochód stoi przodem do przeszkody, a w wyniku pomyłki zamiast biegu
wstecznego włączony jest „Drive”, oraz kierowca wciska pedał gazu,
EyeSight ostrzega kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego i informacji
na wyświetlaczu a następnie znacznie ogranicza moc silnika. Ta funkcja
ma pomóc uniknąć omyłkowego wjechania w przeszkodę.
Antykolizyjny asystent ominięcia przeszkody
Jeśli
podczas aktywacji przedkolizyjnego hamowania awaryjnego kierowca
próbuje wykonać manewr omijający, EyeSight zmienia charakterystykę VDC,
aby jak najbardziej pomóc kierowcy przy skręcie.
Zdjęcie górne: Obrazowe przedstawienie działania systemu EyeSight. Nie
odzwierciedla rzeczywistego działania systemu ani zasięgu widzialności
kamery stereoskopowej.
*1 EyeSight jest systemem wspomagającym kierowcę i może w pewnych
warunkach drogowych lub pogodowych nie zadziałać optymalnie. Kierowca
zawsze jest zobowiązany prowadzić bezpiecznie i z uwagą oraz
przestrzegać przepisów ruchu drogowego. EyeSight jest systemem
wspomagającym kierowcę, ale nie zwalnia od odpowiedzialności za
ewentualne wypadki. Sprawność działania EyeSight zależy od wielu
czynników, takich jak odpowiednia obsługa samochodu, pogoda i warunki
ruchu drogowego. Pełen opis działania systemu EyeSight i jego ograniczeń
można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
*2 Ponieważ EyeSight jest zdolny tylko do wykrywania obiektów
znajdujących się co najmniej 1 metr nad powierzchnią ziemi, nie może
wykryć obiektów o wysokości mniejszej niż metr. Ich wykrycie może być
niemożliwe także z szeregu innych przyczyn, wynikających ze szczególnych
warunków.
*3 Przedkolizyjne hamowanie awaryjne może nie zadziałać w każdej
sytuacji. Zależnie od różnicy prędkości między obiektami, wysokości
obiektu i innych warunków, nie każda sytuacja może być odpowiednia dla
optymalnego działania EyeSight.