Wspólnie na rzecz autonomicznej jazdy
18 sierpnia, 2025
Jazda autonomiczna nadal budzi wiele emocji i rodzi równie wiele znaków zapytania. To przyszłość, która zdaje się być nieunikniona, a dzięki Subaru Corporation staje się o krok bliższa. Subaru Corporation oraz firma Kajima Corporation zapoczątkowywały ciekawą współpracę z miastem Osaka. Łącząc siły i doświadczenie, w warunkach rzeczywistych, na prawdziwej drodze ekspresowej, zostały przeprowadzone testy autonomicznej jazdy opartej na współpracy pojazdów i infrastruktury drogowej z wykorzystaniem technologii czujników światłowodowych.
Kajima i Subaru, dążąc do stworzenia bezpiecznej infrastruktury drogowej i zmniejszenia liczby wypadków na drogach w przyszłości, już od września ubiegłego roku prowadzą badania poświęcone autonomicznej jeździe pojazdów współpracujących z infrastrukturą drogową. Przeprowadzane są one na torze symulującym drogę ekspresową na poligonie doświadczalnym w Centrum Badawczo-Inżynieryjnym Subaru w mieście Bifuka w japońskiej prefekturze Hokkaido. Realizowane są one z wykorzystaniem technologii czujników światłowodowych firmy Kajima i technologii autonomicznej jazdy opartej na współpracy pojazd – infrastruktura, opracowanej przez Centrum Badań Technicznych Subaru. W ramach tej inicjatywy przeprowadzono już próby autonomicznej jazdy opartej na wspomnianej współpracy w trudnych warunkach zimowych, wymagającej bardzo dokładnego i charakteryzującego się małym opóźnieniem przesyłu danych z otoczenia drogi.
W grudniu Kajima i Subaru rozpoczęły badania pn. „Wsparcie automatyzacji jazdy dla infrastruktury drogowej z wykorzystaniem technologii czujników światłowodowych” w ramach wspólnego programu Hanshin Expressway’s Communication-based Joint Research Program. Światłowodowe kable czujnikowe poprowadzono w asfaltowej nawierzchni fragmentu drogi ekspresowej Hanshin, stanowiącego drogę dojazdową do Expo 2025 w Osace. Na tym odcinku kursują autobusy wahadłowe i pojazdy testowe w celu wykrywania i pomiaru drgań i naprężeń na jezdni powodowanych przez przejeżdżające tam pojazdy. Zebrane dane będą służyły następnie do monitorowania drogi, wspierając tym samym efektywne zarządzanie ruchem. Zaprezentowano jednocześnie przykład współpracy samochodów autonomicznych z infrastrukturą drogową. Dane o bieżącej lokalizacji innych pojazdów, uzyskane z monitoringu drogi, udostępniono samochodom autonomicznym i zademonstrowano włączanie się aut do ruchu na odcinkach tunelu, w których wykrywanie położenia pojazdów jest na ogół utrudnione.
Rzeczywiste testy pokazowe autonomicznej jazdy w warunkach współpracy pojazdów z otaczającą infrastrukturą, wykorzystujące technologię czujników światłowodowych, są pierwszymi tego rodzaju próbami w Japonii, przeprowadzanymi zarówno na poligonie doświadczalnym, jak i na prawdziwej drodze ekspresowej. Innowacje rozwijane przez firmę Kajima, w połączniu z determinacją Subaru do wyeliminowania śmiertelnych wypadków z udziałem naszych pojazdów, z pewnością przełożą się na dalszą efektywną współpracę, a co za tym idzie – bezpieczeństwo użytkowników dróg.