Na początku grudnia dotarła do nas wspaniała informacja dotycząca nowego Forestera. Nasz kultowy model w specyfikacji europejskiej, skrojony na miarę przygód w mieście i w terenie, uzyskał maksymalną ogólną ocenę pięciu gwiazdek w tegorocznej edycji testów bezpieczeństwa Europejskiego Programu Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP). Leśnik odnotował naprawdę dobre wyniki we wszystkich czterech obszarach oceny, czyli dotyczących odpowiednio: przewożonego dziecka, niechronionych użytkowników dróg, pasażera dorosłego oraz systemów wspomagania bezpieczeństwa.
W kategorii poświęconej bezpieczeństwu przewożonego dziecka Forester uzyskał wynik na poziomie 89%. Maksymalną liczbę punktów zdobył za montaż urządzenia przytrzymującego dla dzieci (CRS). Prawie maksimum punktów otrzymał również w testach zderzeniowych (dotyczących zarówno zderzenia czołowego, jak i bocznego) w odniesieniu do podróżujących dzieci w wieku 6 i 10 lat. W teście zderzenia czołowego została potwierdzona dobra ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała małego pasażera – w tej części oceny Forester uzyskał maksymalną liczbę punktów. Samochód został nagrodzony za system, który automatycznie wyłącza przednią poduszkę powietrzną po stronie pasażera, kiedy na jego miejscu używany jest fotelik dziecięcy skierowany tyłem do kierunku jazdy. Forester posiada również funkcję wykrywania obecności naszych małych towarzyszy podróży. System Rear Seat Reminder ostrzeże nas, gdy tylko rozpozna, że przez nieuwagę pozostawiliśmy w samochodzie dziecko. Model został zaprojektowany tak, aby wszystkie typy fotelików dziecięcych mogły być prawidłowo zamontowane i dopasowane. Wyjątek stanowi tylko fotelik iSize na środkowym tylnym siedzeniu.
Najnowszy Forester uzyskał równie dobry wynik (na poziomie 86%) w kategorii dotyczącej bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg. Najwyższe noty zdobył on w testach sprawdzających umiejętność unikania kolizji z rowerzystami oraz z nadjeżdżającymi z przeciwka bądź wyprzedzającymi go motocyklistami. System hamowania awaryjnego Forestera potrafi odpowiednio reagować na niechronionych użytkowników dróg, jak również na inne pojazdy. Wykrywanie przez niego obecności rowerzystów i reagowanie na nich było dobre we wszystkich scenariuszach testowych: kiedy rowerzysta przejeżdża w poprzek naszego toru jazdy, kiedy wyjeżdżamy zza zaparkowanych samochodów wprost na rowerzystę, kiedy zbliżamy się do rowerzysty jadącego w tym samym kierunku naszą drogą, a także kiedy skręcamy i przecinamy drogę nadjeżdżającemu rowerzyście. Działanie systemu hamowania awaryjnego było również dobre pod względem reagowania na motocyklistów, zarówno w sytuacji, kiedy zbliżamy się do nieruchomego, jak i hamującego motocyklisty. Ponadto maksymalna liczba punktów została przyznana asystentowi pasa ruchu za jego reakcję zarówno w przypadku, kiedy zmieniamy pas na ten, po którym z przeciwka nadjeżdża motocykl, jak i wówczas, gdy zajeżdżamy drogę wyprzedzającemu nas motocykliście. Badanie pokazało również, że głowa potrąconego pieszego lub cyklisty jest dobrze chroniona, podobnie jak jego miednica, kość udowa, kolana i kość piszczelowa.
W kategorii odnoszącej się do bezpieczeństwa kierowcy i pasażera dorosłego Forester uzyskał wynik na poziomie 83%, przy czym maksymalną liczbę punktów przyznano mu w dwóch testach poświęconych zderzeniom bocznym. Zarówno w teście, w którym ruchoma bariera uderza w jego bok, jak i w poważniejszym bocznym zderzeniu ze słupem ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała osoby znajdującej się w pojeździe była dobra. Forester zdobył także prawie maksymalną liczbę punktów w teście, w którym dochodzi do uderzenia w tył pojazdu. Badanie wykazało, że w przypadku takiego zderzenia siedzenia przednie i zagłówki zapewniają dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa szyjnego. Analiza geometryczna siedzeń tylnych również wskazała na dobrą ochronę przed tego typu urazami. Badania dowiodły ponadto, że samochód jest stosunkowo „łagodnym” partnerem w przypadku kolizji czołowej. W teście zderzenia czołowego, gdy kabina pasażerska pozostawała stabilna, odczyty z manekinów wykazały dobrą lub wystarczającą ochronę kolan i ud zarówno kierowcy, jak i pasażera. Co więcej, poziom ochrony osób o różnych wymiarach i siedzących w różnych pozycjach był podobny. Ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała pasażera była dobra. Kontrola wychylenia (zakresu, w jakim ciało zostaje przemieszone na drugą stronę pojazdu w wyniku zderzenia bocznego) jest wystarczająca, ponieważ Forester ma zabezpieczenie w postaci poduszki powietrznej w fotelu kierowcy. Zmniejsza ona ryzyko obrażeń na linii pasażer – pasażer podczas takich zdarzeń. Poduszka powietrzna wypadła dobrze w testach Euro NCAP, a odczyty z manekinów wskazały na dobrą ochronę zarówno kierowcy, jak i pasażera. Leśnik wyposażony jest również w zaawansowany system eCall, który powiadamia służby ratunkowe w przypadku kolizji, oraz system zapobiegający uderzeniom wtórnym po zaistnieniu kolizji. Na uwagę zasługuje ponadto fakt, że w przypadku zanurzenia pojazdu w wodzie można otworzyć jego drzwi i okna, aby umożliwić pasażerom ucieczkę.
W najnowszym obowiązującym badaniu w kategorii poświęconej systemom wspomagania bezpieczeństwa Forester zapracował z kolei na wynik na poziomie 72%. Otrzymał najwyższe noty za rozwiązania czuwające nad utrzymaniem pojazdu w pasie ruchu. System wspomagania Lane Keep Assist delikatnie koryguje tor jazdy samochodu, jeśli zjeżdża on ze swojego pasa, a także interweniuje w niektórych bardziej krytycznych sytuacjach. Model standardowo wyposażony jest także w system przypominania o zapięciu pasów bezpieczeństwa na przednich i tylnych siedzeniach. On również uzyskał maksymalną liczbę punktów w tej kategorii. Na pokładzie Forestera znajduje się ponadto system monitorowania stanu kierowcy (Driver Monitoring System) wykrywający jego zmęczenie i rozproszenie uwagi. W samochodzie świetnie sprawdza się również system wspomagający ograniczanie prędkości. Wykrywa on lokalne ograniczenia prędkości dzięki rozpoznawaniu znaków drogowych, a kierowca może samodzielnie ustawić limit, korzystając z ogranicznika prędkości (Manual Speed Limiter), lub pozwolić systemowi zrobić to automatycznie (za pośrednictwem Intelligent Speed Limiter).