Wiadomości

SUBARU WPROWADZA NA RYNEK EUROPEJSKI NOWEGO CROSSTREKA

6 października, 2023

• Stały symetryczny napęd S-AWD oferowany w standardzie.
• Autorski, zelektryfikowany układ napędowy SUBARU e-BOXER.
• Zoptymalizowana platforma Subaru Global Platform. Sztywność skrętna nadwozia zwiększona o 10%.
• Najnowszy język stylistyczny marki – Subaru DYNAMIC x SOLID.
• Nowoczesny system informacyjno-rozrywkowy z ekranem o przekątnej 11,6 cala.
• Prześwit wynoszący aż 220 mm. System X-MODE działający teraz zarówno podczas jazdy do przodu, jak i w trakcie cofania.
• Do pakietu technologii EyeSight Driver Assist, który jest standardem we wszystkich wersjach Crosstreka, dodano 7 nowych funkcji bezpieczeństwa.
• Nowe fotele zaprojektowane we współpracy z lekarzami. Hałas w kabinie niższy o 50%.

Subaru Europe, przedstawiciel Subaru Corporation w Europie, ogłosił wprowadzenie na rynek europejski nowego Crosstreka.
Crosstrek to nowa wersja dobrze znanego Subaru XV, którego zastąpi w europejskiej ofercie. Od chwili premiery w 2011 roku Subaru XV cieszy się dużą popularnością wśród kierowców marki w Europie. Wraz ze wzrostem popularności modelu na przestrzeni lat odegrał on kluczową rolę w zmianie wizerunku marki Subaru, wychodząc poza silnie ugruntowane dziedzictwo obecności w rajdach samochodowych i prezentując ją jako niszową markę SUV-ów, do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Model ten odzwierciedla wartości skupione wokół bezpieczeństwa, przyjemności z jazdy i niezawodności, przez co właściciele Subaru zazwyczaj określają swoje auta jako „bezpieczne, dające frajdę, wytrzymałe”. Subaru XV jest obecnie najlepiej sprzedającym się modelem marki w Europie i stanowi ponad 40% łącznej sprzedaży (od stycznia do sierpnia 2023 roku).

Nowy Crosstrek w dalszym ciągu zachowuje charakterystyczne połączenie stałego symetrycznego napędu na wszystkie koła (S-AWD) ze zelektryfikowanym układem napędowym SUBARU e-BOXER. Składa się on z 2.0-litrowego, czterocylindrowego silnika przeciwsobnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz jednostki elektrycznej scalonej z bezstopniową przekładnią Lineartronic. Układ napędowy SUBARU e-BOXER pomaga osiągnąć jeszcze niższy środek ciężkości i lepiej zrównoważony rozkład masy pojazdu między koła przedniej i tylnej osi. Zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego w przypadku stałego napędu S-AWD zapewnia lepsze właściwości jezdne, gwarantując komfortową i dynamiczną jazdę, a także stabilne prowadzenie. Zelektryfikowany układ napędowy SUBARU e-BOXER dostosowuje współczynnik podziału mocy między silnikiem benzynowym a jednostką elektryczną w zależności od warunków jazdy, przełączając się między 3 trybami: jazdą z wykorzystaniem silnika spalinowego, elektryczną (EV) i jazdą z elektrycznym wspomaganiem silnika benzynowego.

Obecny w standardowym wyposażeniu Crosstreka stały napęd S-AWD zapewnia pewność jazdy i spore możliwości w każdych warunkach pogodowych, natomiast układ Active Torque Vectoring odpowiada za skuteczniejsze prowadzenie i lepsze osiągi w zakrętach.

Standardowo oferowana funkcja SI-DRIVE zapewnia jazdę dopasowaną do każdego nastroju i scenariusza. Tryb „I” wspiera poruszanie się uwzględniające oszczędność paliwa, natomiast tryb „S” poprawia szybkość reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszania.

Udoskonalono również platformę Subaru Global Platform. Przewidywalną stabilność samochodu osiągnięto przez zwiększenie sztywności skrętnej o 10%, zwiększenie sztywności nadwozia i mocowań, a także poprawę wyczucia błyskawicznie reagującego układu kierowniczego. Dodano też wzmocnienia i blachy stalowe o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, poprawiając bezpieczeństwo w razie kolizji, a zoptymalizowana rama wewnętrznych paneli maski wpływa na zwiększoną ochronę pieszych.

Design nowego Crosstreka e-BOXER wyraża jego bojowy charakter. W wyglądzie zewnętrznym modelu zastosowano ostrzejsze i bardziej dynamiczne linie, które w dalszym ciągu są zgodne z filozofią projektowania Subaru: DYNAMIC x SOLID. Z przodu poszerzona została osłona chłodnicy, a tylne zespolone lampy nadają karoserii pewniejszą postawę. Podniesiona maska i wyraźnie zaznaczone błotniki podkreślają ostre kształty samochodu.

W Europie dostępnych jest łącznie 10 kolorów nadwozia, w tym cztery nowo opracowane barwy: Sun Blaze Pearl, Oasis Blue, Offshore Blue Metallic i Sapphire Blue Pearl. Dzięki szarej, dwukolorowej stylizacji i srebrnym przeszyciom, wystrój wnętrza podkreśla gotowość Crosstreka do aktywnego stylu życia na świeżym powietrzu. Wnętrze zostało zoptymalizowane za sprawą powiększonej przestrzeni na ramiona, wygodnej odległości między siedzeniami oraz zapewniającej wygodę przestrzeni nad głową i na nogi, gwarantującej kierowcy optymalną pozycję za kierownicą.

Crosstrek oferuje aż 1314 litrów przestrzeni bagażowej. Dzięki tylnym siedzeniom, których oparcia są składane w proporcji 60:40, możliwe jest swobodne powiększanie przestrzeni w bagażniku. Dzięki umiarkowanej wysokości progu – zapewniającej łatwy dostęp – i szerokiemu otworowi załadunkowemu pakowanie bagażu jest teraz łatwiejsze. Zwiększono również zasięg pracy ramienia wycieraczki na tylnej szybie (o 45 mm) i dodano środkową dyszę spryskiwacza przedniej szyby (w sumie są 3 dysze z przodu), co zapewniło lepszą widoczność.

Inżynierowie postawili sobie wyzwanie, aby zapewnić Crosstrekowi wysoki standard jakości jazdy, poziomu wyciszenia i komfortu, zwykle kojarzonych ze znacznie droższymi modelami z wyższych segmentów. Chociaż ulepszenia platformy Subaru Global Platform znacznie podniosły te standardy w aktualnej wersji Subaru XV, a pomiary wykazywały ulepszone wartości, to jednak wrażenia z jazdy wydawały się nie odzwierciedlać w wystarczającym stopniu standardów, jakie inżynierowie zamierzali osiągnąć w przypadku Crosstreka. Istniała rozbieżność między tym, co mówiły liczby, a tym, czego doświadczali kierowcy testowi. Inżynierowie postanowili zatem podejść do tego wyzwania z innej perspektywy. Zwrócili się do ekspertów medycyny i nawiązali z nimi współpracę, rzucając nowe światło na czynniki wpływające na komfort jazdy oraz zmęczenie wzroku i ciała podczas długich podróży. Sformułowali hipotezy dotyczące tego, jak ruch pojazdu i wstrząsy wpływają na określone obszary kręgosłupa, powodując ból pleców oraz w jaki sposób wibracje, choć nie są słyszalne, wpływają na określone obszary ucha wewnętrznego i powodują zmęczenie czy chorobę lokomocyjną. To nowe podejście doprowadziło do opracowania foteli zmniejszających dyskomfort pojawiający się podczas długich podróży, generujący obciążenia kręgosłupa (szczególnie odcinka szyjnego) oraz zastosowania środków, które znacznie obniżyły hałas w kabinie i pozwoliły osiągnąć standardy jakości jazdy, wyciszenia i komfortu, jakie inżynierowie planowali uzyskać w zupełnie nowym modelu.

Crosstrek jest wyposażony w przejrzysty w obsłudze interfejs Subaru, który obejmuje centralny wyświetlacz systemu multimedialnego o przekątnej 11,6 cala i rozdzielczości Full HD. Oprócz obsługi dotykowej, w dalszym ciągu dostępne są fizyczne przełączniki umożliwiające przeprowadzenie operacji, które kierowca powinien móc wykonywać bez odwracania wzroku od jezdni, aby zagwarantować bezpieczeństwo jazdy.

System informacyjno-rozrywkowy jest teraz wyposażony w blokadę kodem PIN, w celu zapobiegania wyciekowi danych osobowych podczas parkowania z wykorzystaniem usługi parkingowego. Funkcja ta powiadamia również użytkownika, gdy pojazd wyjedzie poza zadany obszar, co jest przydatne w przypadku, gdy samochód nie jest prowadzony zgodnie z przeznaczeniem lub po prostu został skradziony.

Crosstrek zapewnia teraz również bezprzewodową łączność z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto.

Nowy Crosstrek wyposażony jest w system X-MODE, który przejmuje kontrolę nad silnikiem, skrzynią biegów, napędem na wszystkie koła i hamulcami, zapewniając optymalną przyczepność na śliskich nawierzchniach i stromych wzniesieniach. Kierowca może wybrać jeden spośród dwóch trybów jazdy, aby dostosować podzespoły do różnych nawierzchni i warunków jazdy. X-MODE posiada także funkcję kontroli zjazdu ze wzniesienia, która pozwala kierowcy zjeżdżać ze stromych wzniesień z bezpieczną, stałą prędkością bez naciskania pedału hamulca, aby skupić się wyłącznie na kierowaniu pojazdem. W Crosstreku po raz pierwszy system X-MODE jest dostępny także podczas jazdy do tyłu.

Crosstrek zapewnia prześwit wynoszący 220 mm oraz zwiększone kąty natarcia i zejścia, które ograniczają ryzyko uderzenia przodem nadwozia lub osiadaniem samochodu. Nowy model daje również uciąg o masie 1270 kg.

Nowy Crosstrek jest wyposażony w najnowszą odmianę technologii EyeSight Driver Assist – systemu zapobiegania kolizjom, który wykorzystuje szerokokątną kamerę monokularową oraz kamerę generującą obraz stereoskopowy. Ma on teraz prawie dwukrotnie szerszy zasięg rozpoznawania przeszkód niż dotychczas. System ten rozpoznaje pojazdy dwukołowe oraz pieszych znajdujących się po lewej i prawej stronie auta. Obecnie, przy zastosowaniu elektrycznego wspomagania hamulców o bardziej responsywnym działaniu, poprawiono szybkość hamowania przedkolizyjnego i zmniejszono hałas jego pracy.

Nowa generacja technologii EyeSight Driver Assist obejmuje 14 funkcji, a 7 z nich to nowości (awaryjne hamowanie, awaryjna autonomiczna próba ominięcia przeszkody, funkcja centrowania auta na pasie ruchu, asystent awaryjnego utrzymywania pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, dodatkowy monitor systemu EyeSight). System EyeSight jest montowany w Crosstreku jako wyposażenie seryjne.

Inne standardowe systemy obejmują funkcję automatycznego hamowania podczas cofania (RAB), system monitorowania kierowcy (DMS) i system wykrywania pojazdów z tyłu (SRVD), a także inne funkcje bezpieczeństwa godne uwagi, takie jak reflektory LED z dodatkowym źródłem światła przy skręcie, które poprawiają widoczność w nocy i pomagają we wczesnym wykrywaniu pieszych i rowerzystów, jak również boczna poduszka powietrzna fotela kierowcy (w sumie w aucie znajdziemy aż dziewięć poduszek powietrznych).