EyeSight – wiodąca technologia bezpieczeństwa

    W Subaru, wierzymy w ideę kompletnego bezpieczeństwa (All-Around Safety). Dlatego stworzyliśmy system EyeSight*1. Zachowuje się on jak cyfrowa „druga para oczu”, która obserwując drogę, na podstawie trójwymiarowego obrazu (z kamery stereoskopowej), czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Obraz ten jest przetwarzany pod kątem wykrywania różnorakich obiektów (inne pojazdy, piesi*2, motocykliści i rowerzyści) na drodze, uwzględniając także ich prędkość poruszania się i odległość od Twojego Outbacka. Kiedy system wykryje potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a w sytuacji krytycznej nawet zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji. Wszystko po to, abyś prowadząc Outbacka, czuł się jeszcze bezpieczniej.

    EyeSight posiada szereg funkcji, które działają w dwóch obszarach: asysty kierowcy, które mają wzmagać uwagę prowadzącego samochód; oraz zapobieganiu wypadkom, interweniujące w momentach zagrożenia, w ten sposób, by nie doszło do kolizji.

    Asysta kierowcy

    • Adaptacyjny tempomat

    • Adaptacyjny tempomat, funkcja systemu EyeSight, oprócz „tradycyjnej” funkcji zwykłego tempomatu, ma za zadanie utrzymanie zadanego dystansu od pojazdu poprzedzającego. Gdy stereoskopowa kamera wykryje inny pojazd przed naszym, adaptacyjny tempomat dostosuje naszą prędkość (a tym samym odległość), sterując zachowaniem silnika, skrzyni biegów i hamulców. Funkcja adaptacyjnego tempomatu działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h. Została zaprojektowana do pracy na autostradach, drogach szybkiego ruchu i podobnych. Ponieważ jedną z funkcji adaptacyjnego tempomatu jest nie tylko rozpoznawanie prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu, ale także działania jego świateł STOP, sprawdza się on bardzo dobrze w szosowej jeździe typu „stop – go”, istotnie zwiększając komfort podczas długich podróży.

    • Asystent pasa ruchu

    • Funkcja asystenta pasa ruchu działa dwojako. Jeśli przy prędkości powyżej 50 km/h zaczniesz (nieumyślnie, na przykład pod wpływem zmęczenia) wyjeżdżać poza krawędź swojego pasa ruchu, EyeSight ostrzeże Cię sygnałem dźwiękowym i informacją na wyświetlaczu, abyś powrócił na właściwy pas – jest to funkcja Lane Departure Warning. Gdy natomiast, pod wpływem zmęczenia czy dekoncentracji, przy prędkości powyżej 60 km/h, Twój pojazd zacznie „pływać” wewnątrz pasa ruchu, uaktywni się podobne ostrzeżenie, tym razem dla funkcji Lane Sway Warning.

    • Informacja o ruszeniu poprzedzającego pojazdu

    • Jeżeli Twój Outback zatrzyma się za pojazdem poprzedzającym (np. na światłach), a następnie ten pojazd odjedzie, EyeSight ponagli Cię przy pomocy sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu, dając Ci znak, że możliwa jest kontynuacja jazdy.

    Zapobieganie wypadkom

    • Przedkolizyjne hamowanie awaryjne

    • Funkcja przedkolizyjnego hamowania awaryjnego wykrywa zagrożenie kolizją z pojazdem lub inną przeszkodą przed Twoim samochodem i działa w 3 etapach. Najpierw, EyeSight ostrzega kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu o zagrożeniu. Jeśli kierowca nadal nie reaguje, EyeSight uruchomi wstępne hamowanie, a następnie, w 3 etapie – hamowanie awaryjne. W każdym z 3 etapów działania funkcji przedkolizyjnego hamowania awaryjnego, kierowca cały czas może samodzielnie próbować uniknąć zderzenia – na przykład poprzez próbę ominięcia przeszkody lub hamowania awaryjnego. W takiej sytuacji, EyeSight uruchomi odpowiednie podsystemy*3, aby jak najlepiej pomóc w uniknięciu zagrożenia kolizją.

    • Antykolizyjne zarządzanie przepustnicą

    • Jeśli samochód stoi przodem do przeszkody, a w wyniku pomyłki zamiast biegu wstecznego włączony jest „Drive”, oraz kierowca wciska pedał gazu, EyeSight ostrzega kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu a następnie znacznie ogranicza moc silnika. Ta funkcja ma pomóc uniknąć omyłkowego wjechania w przeszkodę.

    • Antykolizyjny asystent ominięcia przeszkody

    • Jeśli podczas aktywacji przedkolizyjnego hamowania awaryjnego kierowca próbuje wykonać manewr omijający, EyeSight zmienia charakterystykę VDC, aby jak najbardziej pomóc kierowcy przy skręcie.

    Zdjęcie górne: Obrazowe przedstawienie działania systemu EyeSight. Nie odzwierciedla rzeczywistego działania systemu ani zasięgu widzialności kamery stereoskopowej.

    *1 EyeSight jest systemem wspomagającym kierowcę i może w pewnych warunkach drogowych lub pogodowych nie zadziałać optymalnie. Kierowca zawsze jest zobowiązany prowadzić bezpiecznie i z uwagą oraz przestrzegać przepisów ruchu drogowego. EyeSight jest systemem wspomagającym kierowcę, ale nie zwalnia od odpowiedzialności za ewentualne wypadki. Sprawność działania EyeSight zależy od wielu czynników, takich jak odpowiednia obsługa samochodu, pogoda i warunki ruchu drogowego. Pełen opis działania systemu EyeSight i jego ograniczeń można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
    *2 Ponieważ EyeSight jest zdolny tylko do wykrywania obiektów znajdujących się co najmniej 1 metr nad powierzchnią ziemi, nie może wykryć obiektów o wysokości mniejszej niż metr. Ich wykrycie może być niemożliwe także z szeregu innych przyczyn, wynikających ze szczególnych warunków.
    *3 Przedkolizyjne hamowanie awaryjne może nie zadziałać w każdej sytuacji. Zależnie od różnicy prędkości między obiektami, wysokości obiektu i innych warunków, nie każda sytuacja może być odpowiednia dla optymalnego działania EyeSight.