BEZPIECZEŃSTWO
EYESIGHT – WIODĄCA TECHNOLOGIA BEZPIECZEŃSTWA
W Subaru, wierzymy w ideę kompletnego bezpieczeństwa (All-Around Safety). Dlatego stworzyliśmy system EyeSight*1. Zachowuje się on jak cyfrowa „druga para oczu”, która obserwując drogę, na podstawie trójwymiarowego obrazu (z kamery stereoskopowej), czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Obraz ten jest przetwarzany pod kątem wykrywania różnorakich obiektów (inne pojazdy, piesi*2, motocykliści i rowerzyści) na drodze, uwzględniając także ich prędkość poruszania się i odległość od Twojego Forestera. Kiedy system wykryje potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a w sytuacji krytycznej nawet zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji. Wszystko po to, abyś prowadząc Forestera, czuł się jeszcze bezpieczniej.

  • 1. Adaptacyjny tempomat

    Adaptacyjny tempomat, funkcja systemu EyeSight,
    oprócz „tradycyjnej” funkcji zwykłego tempomatu, ma
    za zadanie utrzymanie zadanego dystansu od pojazdu
    poprzedzającego. Gdy stereoskopowa kamera wykryje
    inny pojazd przed naszym, adaptacyjny tempomat
    dostosuje naszą prędkość (a tym samym odległość),
    sterując zachowaniem silnika, skrzyni biegów i hamulców.
    Funkcja adaptacyjnego tempomatu działa w zakresie
    prędkości od 0 do 180 km/h. Została zaprojektowana do
    pracy na autostradach, drogach szybkiego ruchu
    i podobnych. Ponieważ jedną z funkcji adaptacyjnego
    tempomatu jest nie tylko rozpoznawanie prędkości
    i odległości od poprzedzającego pojazdu, ale także
    działania jego świateł STOP, sprawdza się on bardzo
    dobrze w szosowej jeździe typu „stop – go”, istotnie
    zwiększając komfort podczas długich podróży.

  • 2. Asystent pasa ruchu

    Funkcja asystenta pasa ruchu działa dwojako.
    Jeśli przy prędkości powyżej 50 km/h zaczniesz
    (nieumyślnie, na przykład pod wpływem zmęczenia)
    wyjeżdżać poza krawędź swojego pasa ruchu,
    EyeSight ostrzeże Cię sygnałem dźwiękowym
    i informacją na wyświetlaczu, abyś powrócił na
    właściwy pas – jest to funkcja Lane Departure
    Warning. Gdy natomiast, pod wpływem zmęczenia
    czy dekoncentracji, przy prędkości powyżej 60 km/h,
    Twój pojazd zacznie „pływać” wewnątrz pasa ruchu,
    uaktywni się podobne ostrzeżenie, tym razem dla
    funkcji Lane Sway Warning.

  • 3. Informacja o ruszeniu poprzedzającego pojazdu

    Jeżeli Twój Forester zatrzyma się za pojazdem
    poprzedzającym (np. na światłach), a następnie ten
    pojazd odjedzie, EyeSight ponagli Cię przy pomocy
    sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu, dając
    Ci znak, że możliwa jest kontynuacja jazdy.

  • 4. Asystent utrzymania pasa ruchu

    Podczas podróży autostradami, drogami
    ekspresowymi, czy podobnymi trasami, funkcja
    asystenta utrzymania pasa ruchu rozpoznaje
    oznaczenia pasów za pomocą kamery stereoskopowej
    i wykrywa, gdy samochód zaczyna je przekraczać.
    Przy prędkości od ok. 60 km/h, system wspomaga ruch
    kierownicą, aby zapobiec niezamierzonej zmianie pasa
    w znacznym stopniu zwiększając bezpieczną jazdę.

  • 5. Przedkolizyjne hamowanie awaryjne*3

    Funkcja przedkolizyjnego hamowania awaryjnego wykrywa
    zagrożenie kolizją z pojazdem lub inną przeszkodą przed
    Twoim samochodem i działa w 3 etapach. Najpierw,
    EyeSight ostrzega kierowcę przy pomocy sygnału
    dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu o zagrożeniu.
    Jeśli kierowca nadal nie reaguje, EyeSight uruchomi
    wstępne hamowanie, a następnie, w 3 etapie – hamowanie
    awaryjne. W każdym z 3 etapów działania funkcji
    przedkolizyjnego hamowania awaryjnego, kierowca cały
    czas może samodzielnie próbować uniknąć zderzenia –
    na przykład poprzez próbę ominięcia przeszkody lub
    hamowania awaryjnego. W takiej sytuacji, EyeSight
    uruchomi odpowiednie podsystemy, aby jak najlepiej
    pomóc w uniknięciu zagrożenia kolizją.

  • 6. Antykolizyjne zarządzanie przepustnicą

    Jeśli samochód stoi przodem do przeszkody,
    a w wyniku pomyłki zamiast biegu wstecznego
    włączony jest „Drive”, oraz kierowca wciska pedał
    gazu, EyeSight ostrzega kierowcę przy pomocy
    sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu
    a następnie znacznie ogranicza moc silnika.
    Ta funkcja ma pomóc uniknąć omyłkowego
    wjechania w przeszkodę.

*1 EyeSight dostępny dla wersji 2.0i Exclusive  i Platinum. EyeSight jest systemem wspomagającym kierowcę i może w pewnych warunkach drogowych lub pogodowych nie zadziałać optymalnie. Kierowca zawsze jest zobowiązany prowadzić bezpiecznie i z uwagą oraz przestrzegać przepisów ruchu drogowego. EyeSight jest systemem wspomagającym kierowcę, ale nie zwalnia od odpowiedzialności za ewentualne wypadki. Sprawność działania EyeSight zależy od wielu czynników, takich jak odpowiednia obsługa samochodu, pogoda i warunki ruchu drogowego. Pełen opis działania systemu EyeSight i jego ograniczeń można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
*2 Ponieważ EyeSight jest zdolny tylko do wykrywania obiektów znajdujących się co najmniej 1 metr nad powierzchnią ziemi, nie może wykryć obiektów o wysokości mniejszej niż metr. Ich wykrycie może być niemożliwe także z szeregu innych przyczyn, wynikających ze szczególnych warunków.
*3 Przedkolizyjne hamowanie awaryjne może nie zadziałać w każdej sytuacji. Zależnie od różnicy prędkości między obiektami, wysokości obiektu i innych warunków, nie każda sytuacja może być odpowiednia dla optymalnego działania EyeSight.

BEZPIECZEŃSTWO AKTYWNE i PASYWNE
  • Fotele, pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne*

    W każdym Foresterze standardowo montowane są przednie, przednie - boczne, kurtynowe poduszki powietrzne* oraz kolanowa poduszka powietrzna* kierowcy. Pasy bezpieczeństwa mają regulację wysokości mocowania, napinacze utrzymujące pasażerów pewnie na właściwym miejscu i ograniczniki napięcia, które zmniejszają maksymalne siły obciążające klatkę piersiową w czasie zderzenia. Przednie fotele wyposażono w sztywne ramy, sprężyste przednie zagłówki oraz absorbujące energię mocowania wewnętrznych sprężyn, wszystko po to by w razie uderzenia z tyłu zmniejszyć prawdopodobieństwo uszkodzenia kręgosłupa szyjnego.

  • Pierścieniowe ramy wzmacniające nadwozie

    Konstrukcja szkieletu nadwozia zawiera pierścieniowe ramy wzmacniające, zwiększające wytrzymałość kabiny w obszarze od dachu, do drzwi, słupków i podłogi. Pomagają one w przekierowaniu i rozproszeniu energii zderzenia z obszaru kabiny, czyli z miejsca, gdzie znajdują się pasażerowie. Ważną rolę odgrywają w tej konstrukcji odpowiednio umiejscowione elementy wykonane ze stali o najwyższej wytrzymałości. Powodują one, że nadwozie jest mocne i charakteryzuje się wysoką odpornością na skręcanie, ale pozostaje nadal lekkie.

  • Ochrona pieszego

    Elementami ochrony pieszego jest absorbująca energię przestrzeń pomiędzy pokrywą silnika a samym silnikiem, pochłaniający energię przedni zderzak, specjalnie zaprojektowana powierzchnia wokół wycieraczek oraz specjalna konstrukcja przodu samochodu.

  • Ocena Euro NCAP - 5 gwiazdek

    Podczas ostatniej rundy testów Euro NCAP (European New Car Assessment Program), nowy Forester został nagrodzony maksymalną, pięciogwiazdkową oceną sprawności systemów bezpieczeństwa.

  • Budowa nadwozia chroniąca kabinę

    Każde Subaru sięga ponad standardowe rozwiązania, gdy chodzi o bezpieczeństwo pasażerów. Poziomy układ silnika SUBARU BOXER, budowa skrzyni biegów oraz sposób mocowania podzespołów mają takie właściwości, że w razie zderzenia czołowego zespoły te „chowają” się pod samochód, nie dostając się do wnętrza kabiny.

  • Widoczność

    Forester doceniany jest za dobrą widoczność z kabiny. Zmiana kształtu przedniego słupka i umieszczenie trójkątnego okienka w obszarze drzwi, znaczne zmniejszyły tzw. martwe pola widzenia. Także boczne lusterka umieszczono na drzwiach, uwalniając znaczne pole obserwacji. Widoczność do przodu i do tyłu jest teraz bardzo dobra, a więc nie ma kłopotu z prowadzeniem Forestera także po wąskich, miejskich ulicach.

  • Układ hamulcowy

    Forester standardowo wyposażony jest w hamulce tarczowe we wszystkich 4 kołach. ABS ma funkcję EBD (elektroniczny rozdział sił hamowania), która dostosowuje ciśnienie w układzie hamulcowym do różnic obciążenia osi przedniej i tylnej. Prócz tego pewność hamowania zwiększają funkcje Brake Assist, Brake Override oraz system Auto Vehicle Hold, który zapobiega stoczeniu się samochodu. Ponadto, dla jeszcze większej skuteczności hamowania, w Foresterach z turbodoładowanym silnikiem benzynowym zastosowano wentylowane tarcze hamulcowe większej średnicy.

  • System kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy

    System kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy jest standardem w każdym Foresterze. Przy pomocy zestawu czujników monitoruje on i analizuje, czy pojazd podąża torem jazdy zaplanowanym przez kierowcę. Gdy samochód zbliża się do granicy stabilności, rozdział momentu napędowego, osiągi silnika i działanie hamulców (oddzielnie przy każdym kole), są korygowane w ten sposób, by Forester pozostał zawsze na zamierzonym torze jazdy.

  • Zaawansowany pakiet bezpieczeństwa (PAKIET „ADVANCED”):
    SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection)*1

    SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection) wykorzystuje czujniki
    umieszczone dookoła samochodu, by ostrzegać Cię (dla
    bezpieczniejszej zmiany pasa ruchu), że w martwych polach
    widzenia znajduje się inny pojazd oraz powiadamiać o obiektach
    z tyłu samochodu, kiedy wykonujesz manewr cofania.

*Poduszki powietrzne są skuteczne, gdy użytkownicy przypięci są pasami bezpieczeństwa.
*1 Wyposażenie opcjonalne. Kierowca zobowiązany jest prowadzić zawsze bezpiecznie i z uwagą oraz przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Podczas jazdy nie należy opierać się wyłącznie na działaniu pakietu „ADVANCED” z uwagi na możliwe ograniczenia funkcji rozpoznawania. Pełen opis działania pakietu „ADVANCED” i jego ograniczeń można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Szczegółowe informacje można uzyskać również u Dealera Subaru.
Pokazane przykłady wyposażenia, specyfikacje i kolory mogą się różnić w zależności od lokalnych warunków rynkowych i dostępnych wersji modelowych. Każda zmiana wyposażenia i specyfikacji zostanie wyraźnie przedstawiona Państwu przed zawarciem umowy ze sprzedawcą.